Just using me? Think again!

Tankar som jag haft tidigare kommer ständigt tillbaka har jag märkt, jag har också märkt att jag följer vissa mönster i livet. (vilket de flesta av oss gör :P )

Det som jag tänker på just ikväll var det att jag igen fick frågan från en kompis "jamen vad om du bara blir utnyttjad?"

Ja, so what if I am? Jag menar, jag kan välja att inte ta det - att tro på vad jag inte har några besvis för, för att man ibland tenderar att ta logik för sanning. Och jag kan välja att se vad jag faktiskt får och sen själv avgöra vad det är värt för mig - och just nu så är det värt det. Jag menar, jag tror ingenting, jag vet ingenting och visst tycker jag det är jobbigt att inte veta och visst tycker jag det är tråkigt att ibland få känslan av att vara en i mängden. Men, om jag nu är öppen och ärlig, och faktiskt är schysst och snäll - är det då verkligen JAG som gör bort mig om det visar sig att det som det ibland kan finnas aningar om - är sant? Eller är det den som pissar på det att jag är snäll och schysst som är den som borde skämmas?

Jag kommer självklart bli ledsen om det visar sig att jag faktiskt blir utnyttjad, men jag kommer inte lägga någon skuld på mig själv för varför skulle jag det? Är det verkligen rätt att tänka "jag borde ha förstått" - som så många gör och faktiskt även SÄGER till varandra?! För vad är det man säger i och med det egentligen? Att man borde förstått att man inte kan bli omtyckt/accepterad/respekterad för den man är för att man är den man är? Och vad är det för nåt att säga till sig själv?! Eller till en vän för den delen.

Så, visar det sig att jag blir utnyttjad - then the joke's on you my friend, 'cause my intentions are good and my concious clean - can you say the same?

Och här kommer vi in på en rätt intressant sak, likväl som det är i min mening lite knasigt att tänka/säga "jag/du borde ha förstått", tycker jag det är lika knasigt att säga "äsch, dåligt samvete? för vad? Hon/han borde ha förstått bla bla". För vad är det man förväntas förstå? Och vad är det som gör att man kan ses som en människa värd att respektera om man i sin tur inte visar respekt för andras känslor? För vad är respekt - egentligen?

Think about it :)

Och kom ihåg "den gyllene regeln"!

Tyvärr vet jag att väldigt många idag inte bryr sig om att de gör andra människor illa - vilket i sig är oerhört tragiskt eftersom det säger en del om mänskligheten och vart vi är på väg.

/J

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0