kommunikationens vedermödor

Vad är viktigt för dig vad gäller kommunikation? Kan du ens svara på det?

Vad gäller kommunikation så är det för mig oerhört olika vad gäller olika situationer.

Då kärlek/relationen mellan kille och tjej som så att säga är intresserade av varandra eller där den ena är intresserad av den andra då ialf - så är det faktiskt det som ligger mig närmast att förundras över i oändlighet.

Exempelvis - jag är sån så är jag kär/intresserad - då sms:ar jag i tid och otid, jag lyckas också på något vis hitta tid till att pratas vid och kommunicera helt enkelt. Och många är nog på det viset. När intresset är på topp.

Och vi kommunicerar ju på så många vis - säg så här tex - tjej och kille blir intresserade av varandra, de sms:ar, pratas vid och har allmänt kul när de pratas vid. Och de träffas, de umgås och har kul även där.

Men, så börjas det där med att när den ena skickar sms så svarar inte den andra på en väldigt lång tid, det börjar också bli som så att det inte svaras när man ringer och tiden som förflyter mellan det att man hörs blir längre och längre.

Om man då som person själv vet att det är när man så att säga "tappat intresset" som man börjar att prioritera andra saker och man börjar också låta annat fylla tankarna till en högre grad och man tänker "äsch, jag svarar senare" - ja då är det ju inte så konstigt om den personen börjar känna sig som att den andra tappat intresset.

Men, så hur kan man komma tillrätta med en sån situation egentligen? Jag menar, säg att jag är en sån som tycker om att smsa (ja jag hör hur ni skrattar! :P) Men ialf, vi LÅTSAS det nu då - och så har jag kontakt med någon som svarar i samma "ton" som den jag har, och med samma frekvens (jo men det FINNS faktiskt de som gör det ser ni så ni kan ta och sätta underläpp mot överläpp tack!) och om denna frekvens sedan ändras - vad beror det på? Beror det på att jag är kvar i samma stadium och den andra inte är det, och om den andra har gått vidare till ett annat stadium - är det då nödvändigtvis ett sämre?

Rent logiskt i min värld så är ett behov av kommunikation med en person ett bevis på intresse. (finns dock undantag)

Så, om nu någon inte har behov av att kommunicera med mig så beror det på exempelvis - bristande intresse, fullt upp med sig själv av någon anledning (när det gäller mig så brukar jag då försöka TALA OM det för dem det berör så att de vet varför jag är en osocial jävel för stunden) eller för att man är upptagen på annat håll helt enkelt. Men, i min värld, så meddelar man då detta till den man är intresserad av - och gör man inte det, så beror det i sin tur på följande; bristande intresse eller att man är upptagen på annat håll med annan person av motsatta könet som man har större intresse utav.

Jag är medveten om att jag här dömer andra efter migsjälv - och det är ju det vi människor tenderar att göra i ganska stor skala. Så, hur undviker man då att hamna i såna här fällor där man spekulerar kring vad den andra måste tycka och tänka utifrån att man "dömer andra efter sig själv"?

Jo - man KOMMUNICERAR! Och jag föredrar verbal kommunikation för faaan va annan kommunikation lämnar stort utrymme för misstolkningar! fy farao...

Så, ett hett tips från the communication coach - säg vad du vill ha sagt rakt ut, kör inte med "jamen gör jag så här så fattar han/hon vad jag menar/vill". Det är grymt, elakt och allmänt barbariskt. Våga ta "the high road" och säg vad du menar, tycker och vill så undviks massor med missförstånd och negativa känslor. (inte alla, men fler än om du kör med indirekt kommunikation) Det är inte lätt, men aldrig försent att börja träna på..

Detta med kommunikation är jättesvårt och jag lovar, bara för att jag läst in mig på detta ämne i 3 år på universitet så vet jag inget mer än vad lite jag egentligen vet. Ju mer man läser om detta ämne, desto mer upptäcker man just det - hur lite man egentligen vet.

Men, man kan alltid ta reda på mer om sig själv och vad man själv känner är viktigt och hur man fungerar i kommunikationsprocesser med andra. På så vis lär man sig att förstå vad man själv behöver i fler och fler olika situationer och fler och fler missförstånd undviks etc..

Det var allt för idag! Kram!

/J



Kommentarer
Postat av: David

Mycke klokt skrivet!

2008-12-27 @ 16:58:12
URL: http://yazdany.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0